Het waterschap heeft in het najaar een vast onderdeel op het programma staan: de schouw. Door het hele gebied zwerven zo’n 50 schouwmeesters uit om de sloten te schouwen. Landeigenaren moeten namelijk ieder jaar ervoor zorgen dat er voldoende water door de sloten kan stromen om rotting en wateroverlast te voorkomen. Daartoe moeten ze zorgen dat de oevers worden ‘gesloot’, wat meestal betekent dat het riet en andere planten die vanaf de oever het water ingroeien en verdere obstakels bijvoorbeeld omgevallen bomen worden verwijderd.

Schouwen zonder laarzen

Zoals ieder jaar mogen bestuursleden mee met de schouwmeesters om te zien hoe het in ons waterschap toegaat. Want schouwen is een serieuze zaak, zowel in het veld als in stedelijk gebied. Alle sloten in het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht worden jaarlijks nagelopen. De meeste fysiek, door de schouwmeesters. Maar op sommige plekken kun je maar moeilijk komen. Dan gaan de handhavers van Waternet per helikopter schouwen.

Dit keer zijn wij (Reinie Kaas en Bea de Buisonjé) mee geweest met de heren Tom van der Woude en Gerard van den Breemer in de buurt van Naarden, Huizen en Bussum. De laarzen laten we in de auto, want droog is het nog steeds.

mooi weer bij de schouw Bij schouw op zoek naar water in de buurt van Bussum

Op deze schitterende novemberdag krijgen we een mooi beeld van het watersysteem in het Gooi. Veel is al gesloot, hoewel de gemeente Naarden nog wel wat te doen heeft. Ook blijken er wat duikers te zijn dichtgegroeid. Van der Woude vertelt dat het meestal dezelfde eigenaren zijn die nu nog niks hebben gedaan. Sommigen wachten gewoon op de aanschrijving. In de praktijk blijkt dat bij herschouw in december vrijwel alles gedaan zal zijn.

Schouwmeesters overleggen waar we heen gaanSchouw geeft mooi beeld hoe natuurverenigingen afwisselend sloten

Bij schouw ontdekte nieuwe, illegale dam

De meest spectaculaire en ongebruikelijke vondst is dat er ergens in een sloot een dam is aangebracht zonder dat het waterschap dit weet. Dat zorgt zeker voor belemmering van de doorstroming, het water stond aan de ene kant van de dam hoger. Misschien dat het is gedaan om in tijden van droogte zoals deze zomer, meer water te hebben om de tuin van de prachtige villa te besproeien. Maar uiteindelijk is dit natuurlijk voor het hele watersysteem desastreus, helemaal in een gebied waar je het water nogal moet zoeken. Een vergunning ervoor hadden ze niet, dat werd meteen gecontroleerd door de ‘opzichter’ van Waternet.

illegale dam

video van dam in sloot

Voor ons was het een prachtige dag, met naast het vergaren van meer gebiedskennis spotten we een stel reeën op de Markermeerdijk en maken we kennis met de rijkdom aan natuur en fraaie villa’s in deze zandige omgeving.